Alla inlägg under november 2008

Av Maria - 30 november 2008 22:15

............. å´sonen har namnsdag.

Ja, så blev det då äntligen advent även hos mej.

Eller, det ser så ut utifrån i alla fall. Stakarna och stjärnorna har kommit upp i fönsteren. Städningen å gardinbytet får vänta till onsdag, då jag slutar tidigt.

Men jag har varit till Dingersjö Wärdshus och ätit ett mycket gott JULBORD.

Dingersjö Wärdshus ligger direkt till höger efter det första TRAFIKLYSET som du kommer till, om du åker norrut från Stockholm. JOO, det är sant, det finns inga trafiklysen innan Njurunda, om du åker E4:an.


Det va´ialla fall mycket gott, å för en gångs skull åt jag LAGOM. En flitigt citerad, förklaring är att ordet lagom härstammar från det gamla bondesamhällets måltider, då alla på gården åt från samma gryta och drack ur samma bägare. Då ville det till att det räckte "laget om".

Vilket tydligen är en myt. Finns mer att läsa  ,om du klickar på lagom.


Så här såg julbordet ut.



Åkte med moster till Gnarp, dit jag hade tagit bilen. Så nu fick jag se advetsgranen med ALLA ljus i.



Det är inte så lätt att få bra bilder i mörker , men ni ser ju att det är en gran i alla fall.


M hade varit å hämtat Reeba, så Kaiza å jag fick ta en promenad själva.

Kaiza älskar mandariner, men hon ser kanska så kul ut när hon tar klyftorna.

Hon skrynklar ihop nosen så den ser ut som ett russin.

Har försökt att föreviga det, en mycke´ kufisk bild på Kaiza.



Go´ natt kära vänner


Av Maria - 30 november 2008 10:19

Ja, gårdagen började med att jag hade en liten känning av migrän. Men efter en tablett så for jag iväg till Gnarp å tapetserade.

Det här är en del av resultatet.


Ja, så här såg det ut när jag började



Och så här blev resultatet.

Ser det ut som att jag får godkänt, syster C (som är utbildad målare)??

Hoppas det.

När jag va klar, eller klar (det fattades tapet så det blir en till sväng åt veckan). Så for jag till Moster på Hästfarmen för att äta. Där höll dom på med att få upp lyse i deras STORA adventsgran.



Att den är stor förstår ni eftersom dom använder en skilift.


Här syns en början på det färdiga resultatet.



Om än lite dåligt.

När jag hade ätit så for jag hem för att göra ADVENT.

Det va´tur att jag tog mej hem. Fick jordens migrän anfall.

Min bästa vän här i livet ringde å va på sjukhuset med sin son IGEN.

Stackers Dom.

Så jag for å hämtade Reeba deras hund så  hon får vara här på kollo. Vilket jag tror hon tycker är ganska okej.


Men jag som så stort skulle göra advent hamnade i rygg läge.

Tog mej med nöd å näppe upp å ut med hundarna vid 22 tiden. En till tablett (den 3:e i ordningen) å sen i säng.

Ska nu försöka att få fram stakarna till fönstren. Känner mej lite dövven, men jag ska försöka göra ett ryck. Jag har i alla fall gjort en alldeles egen advents ljustake till bordet.

Fin va´?



Sen är jag bjuden på JULBORD av moster med man, i Njurunda idag.

Ha det

Som ni ser kom den här bilden med en gång till Tyvärr får jag inte bort den, teknikens under....

Efter lite letande kom jag underfund med hur du menade.

Tack elaina.




Av Maria - 28 november 2008 22:58

Får börja om på ny kula. Allt som jag nyssens hade skrive´bara försvann........

Det va´som så att när jag skulle gå å lägga mej i går kväll, fick jag mej en funderare.!?

I trappen låg en digital kamera kartong, överst i den låg det ett minneskort, men ingen kamera.

Funderade ett tag på att kanske sonen hade varit hem å lagt den där. Men så slog det mej, kanske att det va´S-E som hade lagt den där.

Måste därför ringa å kolla med honom på förmiddan i da´. Det skulle vara en Kamera till MEJ, så han blev ganska så stöss att det inte va nån i kartongen.

Men efter lite efterforskning så visade det sej att han hade fått kartongen som visnings exet skulle ligga i. Fick så ut en ny kartong på Elgiganten, med en Kamera i.

Jag blev JÄTTE glad. Det är inte alla dagar som man får presenter inte.


For sen å handlade lite mat, sen en sväng upp till Ullsäter å tränade lite med Kaiza. Hon börjar att bli riktigt säker på "Fjärren" även utomhus nu.


Sen hem å stöpte en saffransdeg.



Så här bra blev kortet med den nya kameran.

Medans jag väntade på att den skulle jäsa, så gick jag igenom handboken till kameran.

Har sen tittat på Idol ,gräddat bullar å suttit i telefonen i 1 timme tror jag.

Så här blev resultatet.



Just ja´-Hur blev det med Kyron undrar du?

Dom tog prover å´lindade svansen. Sen fick han värktabletter, å ska på återbesök nästa vecka.

Nu ska jag fara å skjutsa dom odågerna på krogen(sonen + sambo).

Ska upp för å fara till Gnarp och tapetsera i morron igen.


Go nattens med er

Av Maria - 27 november 2008 21:43

Ja, de´såg inte så roligt ut. Förmodligen en ny böld, som hade spruckit.

Klippte rent runt såret, så det får luftas lite. Sen rådde ja´Anna att ha krage på i natt, så får vi se vad veterinären säger i morron. Om det blir en ny operation igen eller..???!!!

Av Maria - 27 november 2008 21:07

... Undrar jag.

Tycker inte att dagarna räcker till............

I morse när Kaiza å jag var på vår promenad så tränade vi lite "kryp" och "skall", vilket gick jättebra både och.

Hon kunde faktiskt krypa riktigt långsamt idag å inte rusa sej fram. Vi gjorde 3 stopp å det gick oxå kanon. Skallet har hon äntligen fattat galoppen med. Även om jag får använda en del retningar, ssssssss:a, lite grann. Å hon blir även tyst på komando.


Sen i väg å jobbade, har idag gjort en del reparationer. Vi har bytt stroppar och poppnitat nya "ploppar" på en innebandy sarg.


Hem å prommenixade med Kaiza, lagade mat,va sen över till Mor å Styvfar, de´ va mätning av gardiner, hjälp med datorn och hårklippning.

Nu ringde precis sonens sambo å ville att jag skulle titta på deras hund Kyron Som tydligen hade ett sår på svansen....vi får väl se va´det resulterar i.

Återkommer med info.

Av Maria - 27 november 2008 18:13


Testar att blogga via mms.


Vad i hela friden håller mänskan på med, tänker du.

Jo, jag fick bara för mej att testa mms bloggningen när jag låg i massagestolen på jobbet :)

Av Maria - 26 november 2008 22:43

Ja, som ni förstår så fick jag en anmärkning på bilen. Vänster parkeringsbroms ur funktion. Typiskt att det alltid ska va´nånting..


Efter jobbet ida´ så hade vi en återträff med våra lärare, som vi hade under utbildningen till allmänlydnads instruktörer.

Otroligt att det har gått ett helt år sen vi blev klar. De´va kul att träffas å höra hur det går/gått för oss alla. Vi har alla haft valp och/eller fortsättningskurser i olika utsträckning.


Passade på att träna lite "stanna" på olika  ställen med Kaiza när vi va´på kvällspromenaden. Att det ska vara så j..la svårt å inte bli irriterad när hon inte stannar utan går 1,2,3,4,5,6 steg å lite till , innan hon stannar.

Ja, för det blir ju inge bättre när jag blir irriterad, utan snarare tvärtom.

Det går jätte bra att stanna när jag går i från henne. Men det är det här med att stanna under innkallning, när hon är på väg emot mej, som inte går.

Nåja, vi fortsätter å "tragglar" med det.

go´natt.


Av Maria - 26 november 2008 10:06

Ja, idag ska jag å besiktiga bilen. Å de´är nånting som jag hatar , Jag går hellre till tandläkaren 10 ggr än åker å besiktigar bilen. Varför, har jag ingen aning om. Förmodligen för att jag alltid har haft gammel bilar som nästan aldrig har gått igenom . Nu har jag visserligen en rätt så ny bil, den va ny när jag köpte den -01. Men även den har fått några år på nacken, å med det kommer även lite fel...

Jag återkommer med resultatet ikväll. Nu ska jag åka å jobba.


Ha det.

Presentation

Å klockan är...?

Vädret hos mej!

Vädret Hudiksvall

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26 27 28
29
30
<<<
November 2008 >>>

Översätt/Translate bloggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards